Statut
Uchwała Nr XXXVI/352/2018
Rady Gminy Czudec
z dnia 21 czerwca 2018 r.
w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Czudec nr XVI/124/2016z dnia 23 czerwca 2016 r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowo-księgowej i organizacyjnej dla gminnych jednostek oświatowych.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h, art. 10a i art. 10 b ust. 1 i 2, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), art. 11 i art.12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), art. 8 pkt.1 ust.1 oraz art. 9a ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (j.t. Dz.U. z 2018 poz. 603 z późn. zm.) Rada Gminy w Czudcu uchwala co następuje:
§1. W uchwale Rady Gminy Czudec z dnia nr XVI/124/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowo-księgowej i organizacyjnej dla gminnych jednostek oświatowych wprowadza się następujące zmiany:
- Tytuł uchwały otrzymuje brzmienie: „w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowo-księgowej i organizacyjnej dla gminnych jednostek organizacyjnych”;
- w § 1 ust.2 otrzymuje brzmienie:
„1. Zakres powierzonych obowiązków obejmuje realizację zadań oświatowych gminy oraz obsługę administracyjną, finansowo-księgową i organizacyjną dla gminnych jednostek organizacyjnych, w szczególności:
- obsługę finansową jednostek obsługiwanych oraz prowadzenie w całości zadań w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości finansowej i budżetowej jednostek obsługiwanych wymienionych w § 2 niniejszej uchwały,
- prowadzenie obsługi kadrowo-płacowej oraz pracowników jednostek obsługiwanych,
- zapewnienie obsługi organizacyjno – administracyjnej jednostek obsługiwanych.”;
- § 2 otrzymuje nowe brzmienie o następującej treści:
„§ 2. „§ 2. Jednostka obsługująca zapewnia wspólną obsługę następującym jednostkom organizacyjnym z terenu gminy Czudec.
- Publiczne Przedszkole w Czudcu
- Szkoła Podstawowa im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Czudcu
- Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Nowej Wsi
- Szkoła Podstawowa im. Stanisława Konarskiego w Zaborowie
- Szkoła Podstawowa nr 2 w Pstrągowej
- Zespół Szkół w Wyżnem
- Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Babicy
- Zespół Szkół w Pstrągowej
- Publiczny Żłobek w Czudcu.”;
- Załącznik do uchwały otrzymuje brzmienie jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy, a nadzór nad jej wykonaniem Komisji Spraw Społecznych.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 lipca 2018 roku.
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Kołodziej
Załącznik do Uchwały Nr XXXVI/352/2018
Rady Gminy Czudec
z dnia 21 czerwca 2018 r.
STATUT
Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Czudcu
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1. Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół w Czudcu zwany dalej „Zespołem” działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 października 2017 o finansowaniu zadań oświatowych (j.t. Dz.U. z 2017 poz. 2203),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 (j.t. Dz.U. z 2018 poz. 996 ze zm.)
- Niniejszego Statutu
§2. Zespół jest jednostką organizacyjną utworzoną w celu wykonywania wspólnej obsługi, w szczególności administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkół, przedszkoli i żłobka, dla których organem prowadzącym jest Gmina Czudec oraz realizacji zadań własnych gminy w zakresie edukacji publicznej.
§3. Zespół jest jednostką budżetową Gminy Czudec.
- Podstawą działania jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Radę Gminy Czudec.
- Zespół używa pieczęci o treści:
Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Czudcu.
38-120 Czudec, ul. Starowiejska 1
- Bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem Zespołu sprawuje Wójt Gminy.
- Siedzibą Zespołu jest budynek nr 1 położony przy ulicy Starowiejskiej
w Czudcu, a terenem działania jest Gmina Czudec.
Rozdział 2.
CELE I PRZEDMIOT DZIAŁANIA
§4. Celem Zespołu jest zapewnienie obsługi, o której mowa w §2 niżej wymienionych jednostkach:
- Publiczne Przedszkole w Czudcu
- Szkoła Podstawowa im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Czudcu
- Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Nowej Wsi
- Szkoła Podstawowa im. Stanisława Konarskiego w Zaborowie
- Szkoła Podstawowa nr 2 w Pstrągowej
- Zespół Szkół w Wyżnem
- Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Babicy
- Zespół Szkół w Pstrągowej
- Publiczny Żłobek w Czudcu.
§5. Do zadań Zespołu należą:
- Obsługa finansowa Zespołu i jednostek obsługiwanych oraz prowadzenie w całości zadań w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości finansowej i budżetowej, a w szczególności:
- opracowywanie wewnętrznych uregulowań w zakresie rachunkowości,
- prowadzenie całości rachunkowości jednostek obsługiwanych, w tym sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
- opracowywanie na wniosek kierowników jednostek obsługiwanych planu finansowego i jego zmian,
- prowadzenie obsługi bankowej jednostek obsługiwanych, w tym wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, a w szczególności:
- obsługa kont bankowych, dochodów i wydatków budżetowych,
- obsługa kont bankowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- obsługa kont bankowych związanych z programami unijnymi,
- obsługa kont bankowych wydzielonych rachunków dochodów własnych,
- opracowywanie bieżących informacji o sytuacji finansowej i realizacji budżetu,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji finansowo – księgowej,
- opracowywanie sprawozdań statystycznych oraz sporządzanie wymaganych sprawozdań ustalonych w odrębnych przepisach w zakresie wykonywanych zadań,
- prowadzenie rachunkowości i rozliczanie zadań oświatowych realizowanych przez jednostki obsługiwane ze środków dotacji z budżetu państwa oraz ze środków zewnętrznych,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- koordynowanie czynności inwentaryzacyjnych składników majątkowych jednostek obsługiwanych i prowadzenie ewidencji,
- prowadzenie obsługi kasowej,
- prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Funduszy Świadczeń Socjalnych Zespołu i jednostek obsługiwanych oraz prowadzenie Pracowniczej Kasy Zapomogowo – Pożyczkowej obsługującej pracowników jednostek obsługiwanych.
- Prowadzenie obsługi kadrowo - płacowej pracowników Zespołu oraz pracowników jednostek obsługiwanych w szczególności:
- prowadzenie teczek akt osobowych pracowników jednostek obsługiwanych oraz pracowników Zespołu,
- sporządzanie list płac,
- dokonywanie wypłat wynagrodzeń,
- obliczanie wynagrodzeń za czas choroby, zasiłków z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego,
- wykonywanie obowiązków pracodawcy w zakresie ubezpieczeń społecznych i podatków w tym:
- naliczanie i odprowadzanie związanych z wynagrodzeniem składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz podatków od osób fizycznych,
- sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS oraz przesyłanie drogą elektroniczną do ZUS,
- sporządzanie deklaracji miesięcznych do ZUS oraz korekt tych deklaracji,
- sporządzanie deklaracji podatkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu dla obecnych i byłych pracowników jednostek obsługiwanych dla celów emerytalnych i naliczanie kapitału początkowego,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji płacowej,
- przygotowywanie dokumentów dotyczących nawiązania i rozwiązania umowy o pracę,
- przeprowadzanie naborów na wolne stanowiska urzędnicze w Zespole oraz organizowanie służby przygotowawczej,
- prowadzenie dokumentacji urlopowej,
- naliczanie jednorazowego dodatku uzupełniającego dla nauczycieli,
- opracowywanie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli,
- obsługa umów cywilno – prawnych (zlecenia i o dzieło),
- przedkładanie wniosków Wójtowi Gminy w sprawie ustalania wysokości dodatków motywacyjnych i funkcyjnych dla dyrektorów szkół,
- przygotowywanie projektów aktów powierzenia i decyzji związanych ze stosunkiem pracy dyrektorów szkół,
- przedkładanie wniosków Wójtowi Gminy w sprawie przyznawania nagród i odznaczeń dla dyrektorów jednostek obsługiwanych,
- współpraca ze związkami zawodowymi reprezentującymi pracowników,
- Zapewnienie obsługi organizacyjno – administracyjnej jednostek obsługiwanych w szczególności:
- realizacja zadań z zakresu najmu lokali mieszkalnych w szkołach,
- nadzorowanie działań dyrektorów jednostek obsługiwanych w zakresie utrzymywania obiektów w należytym stanie sanitarnym zapewniającym higieniczne i bezpieczne warunki pracy pracowników i wychowanków,
- pomoc merytoryczno – prawna jednostkom obsługiwanym,
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
- prowadzenie składnicy akt,
- współpraca w Urzędem Gminy w zakresie realizacji zamówień publicznych,
- współpraca w Urzędem Gminy w zakresie remontów obiektów jednostek obsługiwanych,
- Realizacja zadań oświatowych gminy, a w szczególności:
- organizowanie przyznawania pomocy materialnej dla uczniów i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- organizowanie i koordynowanie dowozu uczniów do szkół, ośrodków i placówek oświatowych, w tym uczniów niepełnosprawnych lub zwrot kosztów jeżeli dowóz i opiekę zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowie prawni,
- prowadzenie bazy danych oświatowych w formie elektronicznej,
- wprowadzanie danych i ich weryfikacja w Systemie Informacji Oświatowej,
- kontrolowanie realizacji obowiązku nauki;
- przygotowywanie do zatwierdzenia przez organ prowadzący arkuszy organizacji pracy jednostek obsługiwanych i aneksów do nich,
- opracowywanie projektów zarządzeń i uchwał dotyczących jednostek obsługiwanych,
- prowadzenie postępowań w sprawie dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników,
- organizowanie i przeprowadzanie konkursów na dyrektorów jednostek obsługiwanych,
- organizowanie i przeprowadzanie postępowania egzaminacyjnego dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
- współpraca z organem nadzoru pedagogicznego w dokonywaniu oceny pracy dyrektorów szkół i przedszkoli,
- współpraca z dyrektorami w zakresie realizacji projektów i programów jednostkach obsługiwanych,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych,
- sporządzanie merytorycznych materiałów i analiz dla organów gminy oraz innych instytucji,
- realizacja zadań związanych z żywieniem w jednostkach obsługiwanych,
- realizowanie spraw związanych z naliczaniem i refundacją kosztów wychowania przedszkolnego i żłobka.
Rozdział 3.
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
§6. 1. Zespół nie posiada osobowości prawnej. Zadania określone w Statucie wykonuje w imieniu gminy.
- Zespołem kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz.
- Organizację Zespołu określa Dyrektor w regulaminie organizacyjnym.
§7. 1. Zwierzchnikiem służbowym dyrektorów jest Wójt Gminy,
- Dyrektor Zespołu jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy;
- Dyrektor Zespołu zarządza Zespołem oraz działa w jego imieniu w sprawach dotyczących funkcjonowania i wykonywania przez niego statutowych zadań:
- wobec władz, urzędów, przedsiębiorstw, banków i innych jednostek organizacyjnych oraz osób fizycznych,
- przy zawieraniu umów, dokonywaniu rozliczeń finansowych i podejmowaniu innych czynności nieprzekraczających zwykłego zarządu;
- Dyrektor Zespołu jest upoważniony do udzielania dalszych pełnomocnictw w sprawach nieprzekraczających zwykłego zarządu;
- Do podstawowych uprawnień i obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
- podejmowanie decyzji zgodnych z prawem i Statutem,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników w tym głównego księgowego Zespołu,
- opracowywanie na bazie posiadanych środków planu finansowo – rzeczowego Zespołu,
- ustalanie zasad obiegu dokumentów wewnętrznych Zespołu,
- zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
- Zadania dyrektora określa Wójt Gminy.
Rozdział 4.
GOSPODARKA FINANSOWA
§8. 1. W czasie nieobecności Dyrektora Zespołu jego obowiązki przejmuje osoba wyznaczona przez Dyrektora.
- Zespół prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
- W planie finansowym mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
- Oświadczenie woli w imieniu Zespołu składa Dyrektor Zespołu.
Rozdział 5.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§9. Dokonywanie wszelkich zmian w Statucie odbywa się w trybie jego nadania.